Villikaneja sanotaan myös citykaneiksi. Ne ovat levinneet myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle esimerkiksi Turkuun.
Kanit lisääntyvät nopeasti. Yksi kaniemo voi synnyttää kesän aikana kaksi kertaa useita poikasia.
Villikanit elävät pienissä laumoissa. Niistä on harmia puistoissa ja puutarhoissa.
Voikukkien ja apiloiden lisäksi kanien herkkua ovat monet puutarhakasvit, kuten tulppaanit, kehäkukat ja krookukset. Talvella kanit jyrsivät puiden ja pensaiden oksia.
Kanit kaivavat koloja, joihin voi paeta, kun vaara uhkaa. Ketut ja muun muassa kanahaukka pyydystävät kaneja.
Erotatko rusakon ja kanin?
Kanin lisäksi voit nähdä rusakon, joka on kania paljon isompi. Rusakko ei kaiva koloja. Rusakko on harmillinen vieras puutarhassa, koska se syö useita kasveja ja jyrsii muun muassa omenapuiden runkoja.
Taudit vaivaavat kaneja
Erilaiset taudit vaivaavat kaneja. Jos näet kanin, joka on paikallaan, älä koske siihen.
Sairasta eläintä täytyy kuitenkin eläinsuojelulain mukaan yrittää auttaa. Eläinsuojeluyhdistykset antavat ohjeita ja Helsingissä voi soittaa myös pelastuslaitokselle.
Kauriit liikkuvat hämärässä
Kanien lisäksi kauriit ja valkohäntäkauriit ovat lisääntyneet monilla paikoilla. Kauriit liikkuvat aikaisin aamulla ja myöhään illalla. Niistä voi olla haittaa liikenteessä.
Kauriit käyvät myös pihoilla ja puutarhoissa. Niille maistuvat monet kukat, marjat ja omenat. Kauriit levittävät myös punkkeja.
Lisätietoa:
kiva