Utössä voi kävellä pitkin pieniä polkuja, istua kallioilla ja ihailla merta. Utön kivisillä rannoilla voi seurata luonnon ihmeitä.
Saari on kuuluisa harvinaisista kasveista ja monista linnuista. Muuttomatkoillaan linnut pysähtyvät usein ensin Utön saarella ennen kuin jatkavat matkaansa eteenpäin. Utön luonnossa voi miettiä rauhassa oman elämän asioita. Mikään ei häiritse. Ainoastaan meren kohina tai lintujen laulu kuuluu ympärillä.
Keskellä saarta kohoaa Utön maamerkki, majakka. Se on jo yli kaksi sataa vuotta auttanut merellä kulkijoita saapumaan turvallisesti satamaan.
Majakassa on pieni kirkko ja saaren laidalla pieni kappeli. Niissä voi pysähtyä mietiskelemään ja rauhoittua tähän hetkeen.
Hiljaisuus auttaa kuulemaan
Aina on kiire! Ympärillä on jatkuvasti menoa ja meteliä. Usein ajatukset ovat menneissä tai tulevissa tehtävissä. Välillä on tärkeää pysähtyä vain tähän hetkeen.
Hiljaisuus auttaa ymmärtämään, mikä elämässä on tärkeää juuri nyt. Voimme nähdä elämämme uudella tavalla.
Retriitti tarkoittaa syrjään vetäytymistä. Lähdetään pois arjen töistä. Hiljaisuuden retriitissä voi rauhoittua. Retriitissä voi olla tekemättä mitään. Hiljaisuuden retriitissä ollaan yksin, mutta yhdessä hiljaa, puhumatta. Osallistujat eivät keskustele keskenään. Hiljentymällä itse, jokainen auttaa toinen toistaan hiljentymään.
Retriittejä järjestetään usein kauniissa, luonnon keskellä olevassa paikassa. Rauhallinen ympäristö auttaa rentoutumaan.
Retriitinohjaajat huolehtivat retriitin järjestelyistä. Ohjelma sisältää meditaatioita eli mielen harjoituksia ja rukoushetkiä.
Kirjoittaja on retriitinohjaaja.