Työministeri Timo Harakan mielestä kaiken viestinnän täytyy olla ymmärrettävää. Hän haluaa myös osatyökykyiset töihin.
Mitkä ovat työministerille tärkeimpiä asioita?
– Hallitusohjelman otsikossa on sanat osaaminen ja osallisuus. Nämä sanat kuvaavat asioita, jotka ovat tärkeitä minulle työministerinä. Osallistumista ja osaamista pitää lisätä Suomessa.
Millä keinoilla Suomessa saavutetaan 75 prosentin työllisyys?
– Useampi pääsee töihin, kun ihmiset opiskelevat ja oppivat uusia asioita. Työllistämispalveluita täytyy kehittää niin, että ne palvelevat paremmin ja yksilöllisemmin. Hallitus antaa lisää rahaa palkkatukeen. Hallituksen tavoite on saada Suomeen vähintään 60 000 uutta työpaikkaa seuraavan neljän vuoden aikana. Töissä pitää olla 80 prosenttia väestöstä 2020-luvulla.
Miten edistäisitte osatyökykyisten mahdollisuuksia päästä työelämään?
– Naapurimaissamme Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa on korkeampi työllisyysaste kuin Suomessa. Näissä Pohjoismaissa palkkatuen käyttö on yleistä. Hallitus aikoo käyttää palkkatukea useammin. Tämä helpottaa osatyökykyisten ihmisten pääsyä töihin.
Mikä on suurimpia haasteita?
– Meidän pitää huolehtia siitä, että olemme maailman osaavin kansa. Meillä on vielä maailman parhaiten koulutettu työväestö. Koulutuksesta ei enää leikata. Eriarvoisuus ei saa kasvaa. Yrityksiä täytyy tukea kansainvälisessä kilpailussa. Olen sitä mieltä, että valtion velka ei ole suurin huolenaihe, vaan julkinen talous. Menoja ei voida maksaa, jos työllisyys ei nouse.
Selkokieli on kirjattu hallitusohjelmaan. Miten sitä edistetään?
– Korostan ymmärrettävän kielen merkitystä työssäni. Haluan puhua ja kirjoittaa tavalla, jonka mahdollisimman moni ymmärtää. Kun työskentelin toimittajana, yritin avata monimutkaisia asioita mahdollisimman kansantajuisesti. Ymmärrettävyys ja ymmärtäminen ovat kansanvallan kannalta keskeisiä asioita.