Tyttöjä ja poikia pitäisi ohjekirjan mukaan kohdella koulussa tasa-arvoisesti. Tyttöjä ja poikia ei saisi jakaa eri ryhmiin sukupuolen perusteella. Lapsen sukupuoli ei saisi määrätä, miten häntä koulussa kohdellaan.
Ei pitäisi puhua enää tyttöjen ja poikien käsityöstä, vaan tekstiilikäsityöstä ja puukäsityöstä. Tyttö voi pitää enemmän puukäsityöstä tai poika tekstiilikäsityöstä. Jokainen on yksilö. Sukupuoli ei saa määrätä, millainen hän on.
Lain mukaan peruskoulujen täytyy pyrkiä tyttöjen ja poikien tasa-arvoon. Koulujen täytyy tehdä tasa-arvosuunnitelma. Suunnitelmassa kerrotaan, miten tasa-arvo toteutuu koulussa.
Opetushallitus neuvoo
Kaikki eivät ole pitäneet tasa-arvo-oppaasta. Esimerkiksi ulkoministeri Timo Soinin mukaan ohjeet ovat ”humpuukia”.
Jotkut ovat ymmärtäneet oppaan väärin niin, että tyttöjä ei saa sanoa enää tytöiksi eikä poikia pojiksi, vaan ainoastaan nimillä.
− Meillä ei ole mitään sellaista sääntöä. Yritämme välttää vain sitä, ettei tyttöjä ja poikia esimerkiksi jaeta eri ryhmiin sukupuolen mukaan, kertoo Satu Elo Opetushallituksesta.
Opetushallitus neuvoo, mutta ei määrää kouluja. Koulut saavat itse päättää, miten tasa-arvo toteutuu omassa koulussa.
Tasa-arvo on tärkeää, koska ihmiset ovat erilaisia. On tyttöjä, jotka haluavat kiipeillä puissa, ja poikia, jotka haluavat leikkiä nukeilla.
Miehet ja naiset ovat myös yhteiskunnassa tasa-arvoisia. Koulu ei saa vahvistaa näkemystä, että on esimerkiksi naisille sopivia töitä tai miehille sopivia töitä.
Koulujen täytyy Opetushallituksen ohjeen mukaan puhua näistä asioista oppilaiden kanssa.
Lähteet HS, Yle
Olen samaa mieltä tyttöjä ja poikija ei saa kohdella eri tavalla koska loppujen lopuksi ne ovat lapsia ja kaikilla on intohimo oppia uutta.
Minusta, tasa-arvo on tärkeä asia kouluissa. Se koskee myös lapsen sukupuoli. Mutta tarvitse muista, että mielikuva sukupuoliroolista on tärkeä juttu lasten itsetunnon muodostuksessa.
Minusta edistää tasa-arvo kouluissa on hyvä asia koska lapsia/nuoria ovat erilaisia ,pitävät erilaisesta asioista on myös hyvä että koulut saavat päättää miten toteutua tasa-arvo koska joka koulu tutustu oma kouluun väkiin.
Minusta, lasten tasa-arvo pitä edista koulussa ja se on tarkeä oma itse tunto rakentamisen ja jokainen koulu itse voi sunitella miten totetutan.
Kirjoituksessa puhutaan virheellisesti puukäsityöstä. Termi on tekninen työ ja se sisältää paljon muutakin kuin puuteknologia-alan. Mm sähkö, kone, elektroniikka, metalli, muovi ja uudemmat teknologiat, kuten robotiikka, cnc-tekniikat