Michael Godtfredsen on joulukuusien kasvattaja.
Miksi aloit kasvattaa joulukuusia?
– Olen syntynyt Tanskassa ja pidin metsistä jo nuorena. Sedälläni oli kauppa, jossa myytiin hedelmiä, vihanneksia ja kukkia. Jouluna hän myi joulukuusia. Olen syntynyt joulukuussa ja sain joulukuusen aina syntymäpäivälahjaksi. Minulle oli tärkeää, että sain valita kuusen.
– Ajattelin, että opiskelen jotain, mikä liittyy metsätalouteen, mutta minusta tulikin toimittaja. 1980-luvulla tajusin, että joulukuusia voi kasvattaa vapaa-ajalla. Sen ei tarvitse olla ammatti. Vuonna 1989 myin ensimmäisen kuuseni.
Millaista on kasvattaa joulukuusia?
– Ajatuksenani oli kasvattaa ja myydä ulkomaisia lajikkeita, hieman eksoottisia joulukuusia. Mutta se ei ollut helppoa. Suomen ilmasto on vaativa. Täällä on lunta, kylmää, kova tuuli ja hirvet syövät mielellään kuusen taimia.
– Jonkin ajan kuluttua tajusin, että suomalainen metsäkuusi on paras, koska se kestää vaativia olosuhteita.
Minkälaista on joulukuusten kasvatus?
– Ostan taimia, jotka ovat kaksi tai kolme vuotta vanhoja. Istutan ja lannoitan niitä. Rikkaruohot kannattaa kitkeä, jotta kuusi kasvaa paremmin. Joskus täytyy käyttää torjunta-aineita kuusenneulaspistiäisiä vastaan.
– Kun kuusi on noin metrin korkuinen, sitä aletaan leikata. Oksia leikataan ja yritetään muotoilla kaunis kuusi. Se on hidasta työtä. Kestää vähintään 7–8 vuotta ennen kuin kuusi on valmis myytäväksi. Joskus hyvän joulukuusen kasvatus kestää 15 vuotta. Ja kaikista taimista ei tule kauniita joulukuusia.
Millaisen joulukuusen suomalaiset haluavat?
– Sen pitää olla tasainen ja tuuhea. Liian leveä kuusi ei usein mahdu sisälle. Suomalaiset haluavat melko korkeita kuusia. Niiden pitää ulottua kattoon asti.
Miten joulukuusta hoidetaan?
– Riippuu säästä. Vaikeinta on, jos on niin kylmä, että puu jäätyy. Jäätynyt kuusi saa helposti sokin ja pudottaa neulasia, kun se tuodaan sisälle lämpimään. Joulukuusen pitää tottua lämpöön vähitellen. Se kannattaa tuoda ensin esimerkiksi autotalliin, joka on viileä. Lauhalla säällä on helpompaa. Silloin kuusi vain tuodaan sisälle. Rungosta voi sahata pienen palan, jotta kuusi voi imeä vettä. Kuusen pitää saada vettä koko ajan.
Onko perheelläsi Porvoon kaunein joulukuusi?
– Ei, yleensä otan kuusen, joka ei ole mennyt kaupaksi. Se ei ole aina kovin kaunis.