Satu Pajala tutkii työssään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella tapaturmia.
– Työpaikalla asiat tehdään sääntöjen mukaan.
Kotona turvallisuusasioista ei välitetä samalla tavalla kuin töissä.
Pajala muistuttaa, että esimerkiksi hyvät jalkineet ehkäisevät tapaturmia.
– Kaatumisessa voi sattua pahasti, jos lyö päänsä. Myös lonkan murtumat ovat hankalia, hän toteaa.
– Jos joutuu kotona kiipeämään korkealle, pitäisi miettiä työvälineitä ja suojavarusteita ennen työn aloittamista.
Nuoret loukkaantuvat usein kodin ulkopuolella.
Myös urheiluvammat ovat nuorilla yleisiä. Verryttely ja suojavälineiden käyttö vähentävät urheiluvammoja.
Lasten tapaturmat ovat aikuisten vastuulla.
Aikuisten pitää huolehtia siitä, että esimerkiksi lääkkeet ja pesuaineet ovat lukollisissa kaapeissa.
– Vanhempien on hyvä tarkkailla lapsen taitojen kehittymistä.
On tärkeää opettaa lapselle, miten asioita tehdään oikein.
Selvät säännöt lisäävät turvallisuutta. Leikkiminen voi olla sekä turvallista että hauskaa, Pajala sanoo.
Alkoholin ja huumausaineiden käyttö aiheuttaa tapaturmia ja lisää väkivaltaa.
Juovuksissa ihminen kaatuu ja loukkaantuu helposti.
Erityisesti iäkkäillä lääkkeiden ja alkoholin käyttö yhtä aikaa lisää tapaturmia.
Tapaturmat on koko kansan ongelma. Joka vuosi Suomessa maksetaan yli miljardi euroa tapaturmien kuluja.
Hyviäkin asioita on tapahtunut. Monilla paikkakunnilla on käynnistetty uudenlaista toimintaa tapaturmien vähentämiseksi.
Näillä paikkakunnilla vanhukset saavat esimerkiksi ilmaiseksi kenkiinsä nastat. Nastoitetut kengät pitävät hyvin liukkaalla tiellä.
Uutta on myös se, että neuvoloissa tapaturmat otetaan puheeksi lasten vanhempien kanssa.
Minun mieleni ,se on totta,että kotona turvallisuusasioista ei välitetä samalla tavalla kuin töissä. Pitää muistaa, lasten tapaturmat ovat aikuisten vastuulla. Pitää huolehtia siitä, että esimerkiksi lääkkeet ja pesuaineet ovat lukollisissa kaapeissa.