Tämä selviää viime vuoden verotiedoista. Tavallisen työntekijän keskipalkka oli vuodessa vähän yli 40 000 euroa. Suurituloisimmat ansaitsivat vuodessa miljoonia euroja.
Suurituloisten palkkaa on nostanut se, että he eivät maksa enää palkastaan niin paljon veroa kuin aikaisemmin.
Suomessa on progressiivinen verotus eli mitä isompi palkka, sitä enemmän pitää maksaa veroja. Kaikkein suurituloisimpien ihmisten veroprosentti on kuitenkin ollut jo neljä vuotta sama. Verot eivät ole nousseet, vaikka suurituloiset saavat nykyään enemmän palkkaa.
Suurituloiset saavat palkan lisäksi usein myös pääomatuloa. Pääomatulo ei ole rahaa palkkatyöstä. Se on rahaa, joka tulee esimerkiksi yrityksestä tai perintönä vanhemmilta. Pääomatulosta ei tarvitse Suomessa maksaa niin paljon veroa kuin palkkatulosta.
Palkkojen julkisuus tärkeää
Palkkatietojen julkistaminen on tärkeää yhteiskunnassa. Se tekee yhteiskunnan avoimeksi. Joskus ajatellaan, että ihmiset tulevat vain kateelliseksi, kun he kuulevat toisten ihmisten isoista palkoista. Professori Juho Saari on eri mieltä. Hän on tutkinut hyvinvointia.
− Kun palkkatietoja ei salata, voimme ainakin keskustella siitä, toimiiko yhteiskunta oikein, Juho Saari sanoo.
Kun palkkatiedot ovat julkisia, jokainen voi miettiä, ovatko palkat oikeudenmukaisia. Palkkatiedoista voi myös nähdä, miten omaisuus ja rikkaus pysyvät samassa perheessä. Omaisuus siirtyy yleensä vanhemmilta lapsille.
Palkkatiedot voivat myös kannustaa jotakuta. Ne kertovat, miten yhteiskunnassa voi menestyä.
Lähteet HS, Yle
