Eläkeputki on luotu aikoinaan ikääntyneiden työttömien turvaksi. Jos ikääntynyt työntekijä jää työttömäksi, hänen on vaikea työllistyä uudelleen. Työnantajat palkkaavat mieluummin nuoria työntekijöitä.
Ikääntynyt työtön saa muita kauemmin ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Silloin hän on eläkeputkessa. Hän siirtyy suoraan työttömyydestä eläkkeelle.
Eläkeputki on liian houkutteleva
Eläkeputki on houkutteleva vaihtoehto sekä työnantajalle että työntekijälle. Työttömyyspäivärahoihin kuluu kuitenkin paljon rahaa. Valtion verotulot vähenevät, kun työntekijät ovat eläkeputkessa, eivätkä töissä.
Hallitus haluaa, että suomalaiset ovat töissä nykyistä vanhemmiksi. Siksi hallitus katkaisee eläkeputken.
Uusia etuja ikääntyneille työttömille
Hallitus lupaa yli 55-vuotiaille työttömille monia muita etuja eläkeputken sijaan. Työtön saa korvauksen irtisanomisesta. Se on yhden kuukauden palkka. Työtön saa myös tukea, jotta hän voi kouluttautua uudelleen. Se tuki on kahden kuukauden palkka. Hallituksen esittää myös monia toimia, joiden avulla ikääntyneet pysyvät paremmassa kunnossa ja jaksavat töissä pitempään.
Työntekijöiden ja työnantajien järjestöt neuvottelivat kauan eläkeputken poistamisesta. Ne eivät päässeet sopuun, ja lopettivat neuvottelut. Siksi hallitus teki viime viikolla esityksen asiasta. Eläkeputki poistuu vuosina 2023–2025.
Eduskunta päättää eläkeputken poistamisesta lopullisesti. Hallituksen esitys saattaa vielä muuttua eduskunnassa.
Lähde: Yle

ma opın uudet uutısıat. kııtos.