Millaisia ihmisiä ohjelma-avustajina on?
– Ihan tavallisia ja tavallisen näköisiä ihmisiä koululaisista yli 70-vuotiaisiin. Meitä yhdistää ehkä se, että pidämme esiintymisestä.
Miten saatte töitä?
– Tuotantoyhtiöt ottavat meihin suoraan yhteyttä. Ne tekevät Suomessa melkein kaikki tv-sarjat ja elokuvat. Lisäksi kyselyjä tulee mainostoimistoista ja yrityksistä.
Minkälaisiin tilanteisiin avustajia tarvitaan?
– Aina tarvitaan avustajia kohtauksiin kadulla tai kahviloissa. Avustajat tuovat kohtaukseen aitouden tunteen. Avustajat edustavat tavallisia ihmisiä. Elokuviin ei saa kuvata satunnaisia ihmisiä esimerkiksi kadulla tai kahviloissa.
Mitä ohjelma-avustajan pitää osata?
– Pitää olla täsmällinen. Pitää tulla paikalle, kun on luvattu.
– Kun avustajat istuvat elokuvassa kahvilassa ja juttelevat taustalla, he eivät saa puhua ääneen. Keskustelu ei saa kuulua äänityksessä. Se vaatii harjoittelua.
– Avustajan työ vaatii myös läsnäoloa. Jos avustaja ei ole aidosti läsnä, se näkyy kuvassa.
Millaisia avustajia tarvitaan lisää?
– Työikäisiä 20–50-vuotiaita kaivataan. Mutta useimpien työ ei salli osallistumista kuvauksiin, koska suurin osa kuvataan päivällä. Kuvaus voi kestää tunnista 12 tuntia.
Miksi itse ryhdyit avustajaksi?
– Helppo kysymys! Olen aina pitänyt elokuvista. Siitä piti tulla ammattini. Otin tämän harrastuksen, kun jäin eläkkeelle. Näyttelijöiden työtä on kiva katsella.
Mitkä ovat parhaat kokemuksesi avustajana?
– Aloitin vuonna 2008 Rööperi-elokuvalla. Olin kapakan asiakas. Tänä vuonna merkittävin oli Ylen Presidentti-sarja. Se esitetään ensi vuonna.
– Elokuvassa Missä kuljimme kerran olin satamatyöläinen. Sitä kuvattiin myöhään syksyllä Suomenlinnassa. Palelin aivan hirvittävästi. Pelkäsin, että sairastun, mutta pysyin kuitenkin terveenä.
Millaisia palkkioita saatte?
– Ne vaihtelevat paljon. Elokuvissa on huonoimmat palkkiot. Palkkiot maksetaan usein elokuvalippuina – yksi tai kaksi lippua päivän työstä.
– Mainoskuvauksista saa paremmat palkkiot. Niistä saa muutamia satoja euroja.