Laine haluaa tulevaisuudessa tehdä tutkimusta myös nuorten kanssa, jotta he voivat vaikuttaa esimerkiksi ympäristöongelmiin.
Tieteentekijöiden liitto valitsi sinut Vuoden tieteentekijäksi. Mitä palkinto merkitsee sinulle?
– Se on iso asia. Tieteentekijöiden liitto halusi antaa palkinnon tutkimukselle, joka käsittelee rohkeita uusia aiheita. Palkinnon ansiosta nuorisotutkimus on saanut julkisuutta. Toivon, että voin tehdä tutkimusta yhdessä nuorten kanssa tulevaisuudessa. Nuoret tarvitsevat uutta tietoa, jotta he voivat vaikuttaa esimerkiksi ympäristöongelmiin. Haluan selvittää, millaista tietoa nuoret tarvitsevat.
Missä työskentelet?
– Olen nuorisotutkimuksen dosentti Tampereen yliopistossa. Olen suorittanut valtiotieteiden tohtorin tutkinnon Helsingin yliopistossa. Työskentelen tutkimusprofessorina Nuorisotutkimusseurassa. Johdan siellä planetaarisen nuorisotutkimuksen tutkimusohjelmaa.
Mitä on planetaarinen tutkimus?
– Tutkimme nuoria suhteessa planeetan kantokykyyn. Otamme siis huomioon maapallon Hyvän tulevaisuuden puolesta rajat, kun teemme tutkimusta. Tutkimme sitä, millaisia mahdollisuuksia ihmisillä on elää maapallolla tulevaisuudessa.
Voitko selittää tarkemmin?
– Planetaarisessa tutkimuksessa ajattelemme koko maapalloa ja sitä, mitä se kestää. Ilmastonmuutos ja ympäristökriisi vahingoittavat maapalloa eri tavoilla. Emme voi ajatella vain ihmisiä. Meidän täytyy ajatella myös eläimiä ja kasveja ja niiden mahdollisuuksia elää.
– Nuorten tulevaisuus näyttää erityisen haasteelliselta. He joutuvat elämään ilmastonmuutoksen haittojen kanssa pidempään kuin me, jotka olemme jo vanhempia. Planetaarisessa nuorisotutkimuksessa otamme tämän huomioon.
– Rauhantyö on myös tärkeä osa planetaarista ajattelua. Nykyiset sodat ja asevarustelu ovat todella haitallisia ympäristölle ja koko maapallolle.
Mitä tarkoitat ympäristökriisillä?
– Ympäristökriisissä on kyse monesta asiasta. Siinä on kyse esimerkiksi siitä, että ilmasto lämpenee, vedestä on pulaa ja metsät tuhoutuvat. Monet eläimet ja kasvit kuolevat sukupuuttoon. Lisäksi ilma, maaperä ja vesi saastuvat. Ihmiset aiheuttavat kaiken tämän.
– Me ihmiset käytämme liikaa luonnonvaroja: vettä, öljyä ja hiiltä. Käytämme Suomessa enemmän luonnonvaroja kuin monissa köyhemmissä maissa. Tänä vuonna luonnonvarat loppuvat periaatteessa jo huhtikuussa. Sitten käytämme luonnonvaroja, jotka pitäisi säästää tuleville sukupolville. Suomessa lämmitys kuluttaa paljon luonnonvaroja. Kun ilmasto lämpenee, voimme lämmittää vähemmän. Silloin käytämme myös hiukan vähemmän luonnonvaroja.
Millaisia mahdollisuuksia nuorilla on vaikuttaa asioihin nykyään?
– Nuorilla on usein mahdollisuus sanoa mielipiteensä, mutta muutosten toteuttaminen on kuitenkin vaikeaa. Päättäjät voivat olla yhteydessä nuoriin, mutta he eivät välttämättä kuuntele nuoria oikeasti. He eivät aina ota nuoria mukaan päätöksentekoon silloinkaan, kun asia koskee nuoria. Valitettavasti joidenkin päättäjien mielestä nuorten näkemykset eivät ole tärkeitä ja arvokkaita.
Ovatko ympäristö- ja ilmastoasiat tärkeitä nuorille?
– Monet nuoret välittävät ympäristöasioista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä. Heille on tärkeää, etteivät ihmiset käytä liikaa luonnonvaroja. Moni nuori kokee, että on merkityksellistä tehdä asioita maapallon ja ilmaston hyväksi. Se saa heidät voimaan paremmin.
– Vuoden 2021 Nuorisobarometrin mukaan 66 prosenttia eli yli puolet nuorista ajattelee, että ympäristöasiat ja yhteiskunnalliset kysymykset ovat kaikista tärkeimpiä. Noin kolmasosalle nuorista taloudelliset kysymykset ovat tärkeimpiä. Vain 5 prosenttia nuorista ei välitä ympäristökysymyksistä tai ihmisoikeuksista.
Miten suhtaudut tulevaisuuteen?
– Nuoret ajattelevat vanhempia ihmisiä useammin, että ihminen on osa luontoa. Ehkä yhteiskunnassa huomioidaan ympäristö ja tasa-arvo paremmin, kun nämä nuoret aikuistuvat. Olen itse optimisti eli suhtaudun tulevaisuuteen toiveikkaasti. On hienoa saada tehdä tätä työtä. Olen kiitollinen huomiosta, jota olen saanut palkinnon ansiosta. Haluan tukea nuoria, että he jaksavat tehdä työtä näiden tärkeiden asioiden puolesta.
Kuka?
Sofia Laine
Työ: nuorisotutkija
Ikä: 48 vuotta
Asuinpaikka: Helsinki
Perhe: yksi lapsi
Harrastukset: jooga, tanssi, säeromaanin kirjoittaminen, ajan viettäminen metsässä
Tärkeää elämässä: Ympäristö ja luonto, nuoret ja tulevat sukupolvet. Terveys ja keskusteleminen. Yhteisöllinen viljely ja puutarhat.
Juttua on muokattu 2.6.2025. Jutusta on poistettu Väestöliitto Nuorisobarometrin yhteydestä.
