Lentäjä Antti Kontio kertoo suksilentokoneista ja suksilentämisestä.
Suksilentämisen historiaa
– Suomessa kokeiltiin suksilentokoneita jo sata vuotta sitten. Suomen ilmavoimat ja postilentäjät käyttivät niitä talvella, oululainen suksilentäjä Antti Kontio kertoo.
– Toisen maailmansodan aikaan eli Suksilentäjät laskeutuvat lumelle ja jäälle 1940-luvun alussa Suomi kokeili suksia myös hävittäjälentokoneissa. Silloin huomattiin, että suksikoneella ei voi tehdä nopeita liikkeitä. Siksi niitä ei käytetty myöhemmin sodassa.
Lentäminen on työ ja harrastus
Antti Kontio on harrastanut lentämistä ja muuta ilmailua jo 50 vuotta. Hän innostui suksilentämisestä 35 vuotta sitten. Harrastus muuttui lopulta työksi.
Kontio sai lentäjän lupakirjan 2000-luvun alussa. Hän lensi esimerkiksi posti- ja ambulanssilentoja yrityksessään.
Suksilentokoneessa tarvitaan tiettyjä ominaisuuksia
– Suksikoneeksi sopii lentokone, joka on suunniteltu toimimaan lyhyillä ja huonoilla kiitoteillä.
– Silloin siipien ominaisuudet sopivat lyhyeen lentoonlähtöön ja laskeutumiseen. Tällainen kone on muun muassa yksimoottorinen Piper Super Cub, jolla Antti Kontio lentää.
Kontio omistaa lentokoneen puoliksi ystävänsä kanssa.
– Suksikoneen laskutelineissä voi olla joko pelkät sukset tai sukset ja pyörät. Yhdistelmässä lentäjä pystyy valitsemaan, käyttääkö hän laskeutumiseen suksia vai pyöriä, Kontio kertoo.
Huono sää estää lentämisen
– Sukset vaikuttavat jonkin verran lentonopeuteen. Se hidastuu vähän, Antti Kontio sanoo.
– Joskus lentoretkellä voi joutua odottamaan huonon sään vuoksi. Lumipyryssä tai kovalla tuulella ei voi lentää. Meillä on aina mukana ylimääräistä ruokaa ja juotavaa siltä varalta, että kotiin lähtöä joutuu odottamaan.
Suksilentokoneella voi retkeillä Lapin erämaassa
Suksilentämisen parhaat hetket tulevat mieleen Lapista, Kontio muistelee.
– Lapissa oli paljon lunta vielä vapun aikaan. Aurinko paistoi koko päivän. Lensimme Kaldoaivin erämaassa ja laskeuduimme järven jäälle. Ympärillä oli vain valkoista lunta.
– Meillä oli mukana pilkkivälineet. Porasimme jäähän reiän, josta ongimme kaloja. Erämaan rauha ja hiljaisuus ja kahvit nuotiolla tekivät retkestä täydellisen.
Myös Etelä-Suomen järvillä ja merillä voi nähdä suksilentokoneita, jos jää on tarpeeksi paksua.
Suksilentokoneita käytetään myös esimerkiksi napaseutujen tutkimusretkillä.