Nuorten suhtautuminen rahapelaamiseen on muuttunut kielteisemmäksi, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) väestötutkimus. Nuorten suhtautuminen rahapeleihin on muuttunut, mutta peliongelmat eivät silti ole vähentyneet.
Tutkija Tanja Grönroos kertoo, että rahapelaaminen ei ole enää niin suosittua nuorten keskuudessa. Se voi selittää, miksi nuoret suhtautuvat sellaisiin peleihin kielteisemmin.
– Rahapelaamiselle on voinut löytyä muuta tekemistä, kuten sosiaalinen media.
Vuonna 2010 rahapelien ikäraja nostettiin 18 ikävuoteen. Vain täysi-ikäiset voivat pelata rahapelejä. Myös valvonta on tarkentunut, ja rahapelien mainostaminen alaikäisille on kielletty.
Grönroosin mukaan julkinen keskustelu rahapelaamisesta on ollut viime vuosina kielteisempää. Se on voinut vaikuttaa monen ajatuksiin pelaamisesta.
Nuorten peliongelmat eivät ole vähentyneet
Grönroos kertoo, että peliongelma voi johtua nuorten tavasta pelata. Nuoret pelaavat pelejä paljon netissä.
– Nettipelejä voi pelata vuorokauden ympäri. Voi tulla ongelmia, kun pelit ovat koko ajan saatavilla.
Nuoret suosivat nopeita netissä pelattavia rahapelejä. Kyseiset pelit ovat erityisesti nuorten miesten suosiossa.
– Useiden erityyppisten pelien pelaaminen voi lisätä riskiä, että syntyy rahapeliongelmia, Grönroos toteaa.
Tekstin on kirjoittanut Milla Solaranta. Hän opiskelee journalistiikkaa Tampereen yliopistossa, ja hänestä tulee toimittaja.
Tekstin on julkaissut yleiskielisenä Moreenimedia, joka on yliopiston harjoitustoimituksen julkaisualusta.
Linkki juttuun Moreenimediassa: Nuoret suhtautuvat rahapeleihin kielteisemmin – ongelmapelaaminen ei ole kuitenkaan vähentynyt | Moreenimedia
