Vuoden selväsanainen -palkinto annetaan henkilölle tai taholle, joka on edistänyt selkokielen käyttöä Suomessa. Palkinnon voi saada, jos on parantanut selkokielen tarvitsijoiden mahdollisuuksia toimia yhteiskunnassa. Palkinnon voi saada yksittäinen henkilö tai esimerkiksi virasto, yritys tai tiedotusväline.
Tänä vuonna Vuoden selväsanainen -palkinnon sai Selkovantaalainen-lehti. Selkovantaalainen on lehti, joka jaetaan Vantaan Sanomien mukana kaikkiin koteihin Vantaalla. Lehti on kokonaan selkokielinen ja ilmainen. Voittajan valitsi yhdenvertaisuusvaltuutettu Kristina Stenman.
– Selkovantaalaisessa kirjoitetaan monenlaisista aiheista. On myös hienoa, että lehti tekee yhteistyötä Vantaan kaupungin kanssa. Toivon, että muut kaupungit ottavat Selkovantaalaisesta mallia, perusteli Kristina Stenman.
Selkovantaalaisen edustajat olivat iloisia, kun Selkovantaalainen sai palkinnon.
– Tämä on hieno tunnustus. Olemme julkaisseet Selkovantaalaista viime syksystä asti. Sinä aikana olemme oppineet paljon. Selkokieltä tarvitaan paljon. Tulevaisuudessa sitä tarvitaan vielä enemmän, sanoi Selkovantaalaisen päätoimittaja Mia Lindström.
– Tavoitteemme on, että tulevaisuudessa selkokielisiä paikallislehtiä olisi kaikissa suurissa kaupungeissa, sanoi Omnipress Oy:n sisältöstrategi Tiina Parikka. Hän vastaa Selkovantaalaisen tuottamisesta.
Kunniamaininnat opetukselle ja tutkimukselle
Kilpailun muut finalistit olivat Ammattiopisto Spesia ja Lätt finlandssvenska -tutkimushanke. Ammattiopisto Spesia on ammattikoulu, jossa käytetään paljon selkokieltä. Lätt finlandssvenska -hankkeessa tutkitaan selkoruotsia Suomessa. Spesia ja Lätt finlandssvenska -hanke saivat tilaisuudessa kunniamaininnan.
Vuoden selväsanainen -palkinto on jaettu ensimmäisen kerran vuonna 1996. Vuodesta 2016 alkaen sen ovat jakaneet vuorotellen selkokielen neuvottelukunta ja Kotimaisten kielten keskus. Selkokielen neuvottelukunta myöntää palkinnon selkokielen edistäjälle. Kotimaisten kielten keskus myöntää palkinnon hyvästä virkakielestä.