Ulkoministeri öljy-yhtiöstä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.12.2016

Rex Tillerson on Yhdysvaltain seuraava ulkoministeri. Hän on öljy-yhtiö ExxonMobilin toimitusjohtaja.

Tuleva presidentti Donald Trump valitsi hänet ulkoministeriksi viime viikolla.

Tillersonilla ei ole kokemusta politiikasta. Hän tuntee hyvin Venäjän presidentin Vladimir Putinin. Tillerson vastustaa talouspakotteita, joita länsimaat asettivat Venäjälle. Pakotteet asetettiin, koska Venäjä valloitti Krimin niemimaan Ukrainalta.

Tillersonin yhteydet Putiniin ovat herättäneet huolta monissa amerikkalaisissa. Monet pelkäävät myös, että suuren öljy-yhtiön johtaja ei välitä ilmansuojelusta. USA saattaa hylätä sopimuksen, joka hillitsee ilmastonmuutosta.

Trump valitsi puolustusministeriksi kenraali James Mattisin. Mattisin lempinimi on Mad Dog eli Hullu koira. Hän on arvostellut ankarasti monia muita maita, esimerkiksi Irania.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)