Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-Un (oikealla) iloitsi yhdessä kenraalien kanssa ohjuskokeen onnistumisesta 28. heinäkuuta.

Pohjois-Korealle tiukat pakotteet

YK:n turvallisuusneuvosto päätti kiristää Pohjois-Korean vastaisia pakotteita. Suurvallat ovat huolestuneita Pohjois-Korean ydinaseohjelmasta.

Pakotteiden tarkoitus on saada Pohjois-Korea luopumaan ydin- ja ohjuskokeistaan. Pakotteet tekevät Pohjois-Korean taloudellisen tilanteen entistä vaikeammaksi.

Kaikki YK:n turvallisuus- neuvoston maat olivat yksimielisiä pakotteista. Mukana ovat myös Venäjä ja Kiina. Kiinaa pidetään ainoana suurvaltana, joka tukee Pohjois-Koreaa. Se, että kaikki suurvallat tukevat pakotteita osoittaa, että Pohjois-Koreaa pidetään todellisena uhkana.

Pohjois-Korea on testannut viime aikoina kaksi kertaa mannertenvälistä ohjusta. Ohjuksen tarkoitus on kuljettaa ydinkärkeä. Pohjois-Korealla saattaa olla ydinase. Pohjois-Korea on tehnyt viisi ydinkoetta.

Pohjois-Korea tuomitsi pakotteet. Virallisen uutistoimiston mukaan se ei aio neuvotella niin kauan kuin Yhdysvallat uhkailee sitä.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.