Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-Un (oikealla) iloitsi yhdessä kenraalien kanssa ohjuskokeen onnistumisesta 28. heinäkuuta.

Pohjois-Korealle tiukat pakotteet

YK:n turvallisuusneuvosto päätti kiristää Pohjois-Korean vastaisia pakotteita. Suurvallat ovat huolestuneita Pohjois-Korean ydinaseohjelmasta.

Pakotteiden tarkoitus on saada Pohjois-Korea luopumaan ydin- ja ohjuskokeistaan. Pakotteet tekevät Pohjois-Korean taloudellisen tilanteen entistä vaikeammaksi.

Kaikki YK:n turvallisuus- neuvoston maat olivat yksimielisiä pakotteista. Mukana ovat myös Venäjä ja Kiina. Kiinaa pidetään ainoana suurvaltana, joka tukee Pohjois-Koreaa. Se, että kaikki suurvallat tukevat pakotteita osoittaa, että Pohjois-Koreaa pidetään todellisena uhkana.

Pohjois-Korea on testannut viime aikoina kaksi kertaa mannertenvälistä ohjusta. Ohjuksen tarkoitus on kuljettaa ydinkärkeä. Pohjois-Korealla saattaa olla ydinase. Pohjois-Korea on tehnyt viisi ydinkoetta.

Pohjois-Korea tuomitsi pakotteet. Virallisen uutistoimiston mukaan se ei aio neuvotella niin kauan kuin Yhdysvallat uhkailee sitä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.