Kuvassa on Yhdysvaltojen YK-suurlähettiläs Nikki Haley. Hän on varoittanut, että Pohjois-Korean ei pidä uhkailla ydinaseilla.

Kuvassa on Yhdysvaltojen YK-suurlähettiläs Nikki Haley. Hän on varoittanut, että Pohjois-Korean ei pidä uhkailla ydinaseilla.

Pohjois-Korea uhkaa ydinaseilla

Pohjois-Korean käytös huolestuttaa muita maita. Aloittaako Pohjois-Korea sodan?

YK:n turvallisuusneuvosto harkitsee, miten Pohjois-Koreaan pitää suhtautua. Pohjois-Korea on testannut sekä ydinaseita että ohjuksia, jotka voivat lentää kauas.

YK on tuominnut yli 20 vuoden ajan Pohjois-Korean ydinasepolitiikan ja yrittänyt neuvotella. Pohjois-Korea ei kuitenkaan muuta politiikkaansa. Maan johtaja Kim Jong-un ei välitä siitä, mitä muiden maiden johtajat ajattelevat tai sanovat.

Suurin osa maailman maista on huolissaan siitä, mitä Pohjois-Korea tekee seuraavaksi. Maalle on asetettu jo paljon pakotteita. Vain harvat maat käyvät kauppaa Pohjois-Korean kanssa. Maa on hyvin köyhä. Silti Pohjois-Korea jatkaa itsepäisesti uusien aseiden testejä.

”Kärsivällisyys voi loppua”

Pohjois-Korea sanoo, että sillä on oikeus puolustaa itseään. Sen mukaan Yhdysvallat provosoi eli ärsyttää. Yhdysvaltain YK-suurlähettiläs Nikki Haley sanoo, että Pohjois-Korean johtajat ilmeisesti haluavat sotaa. Hän sanoo, että Yhdysvallat ei halua sotaa, mutta Yhdysvaltojen kärsivällisyys saattaa loppua. Haley vaatii, että YK käyttää tiukempia keinoja Pohjois-Korean pysäyttämiseksi.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on jo sanonut, että Yhdysvallat reagoi tulella ja raivolla, jos Pohjois-Korea ei lopeta ydinkokeita. Venäjä ja Kiina sanovat, että pitää neuvotella.

Lähteet Metro, HS, Yle


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.