Kuvassa on Yhdysvaltojen YK-suurlähettiläs Nikki Haley. Hän on varoittanut, että Pohjois-Korean ei pidä uhkailla ydinaseilla.

Kuvassa on Yhdysvaltojen YK-suurlähettiläs Nikki Haley. Hän on varoittanut, että Pohjois-Korean ei pidä uhkailla ydinaseilla.

Pohjois-Korea uhkaa ydinaseilla

Pohjois-Korean käytös huolestuttaa muita maita. Aloittaako Pohjois-Korea sodan?

YK:n turvallisuusneuvosto harkitsee, miten Pohjois-Koreaan pitää suhtautua. Pohjois-Korea on testannut sekä ydinaseita että ohjuksia, jotka voivat lentää kauas.

YK on tuominnut yli 20 vuoden ajan Pohjois-Korean ydinasepolitiikan ja yrittänyt neuvotella. Pohjois-Korea ei kuitenkaan muuta politiikkaansa. Maan johtaja Kim Jong-un ei välitä siitä, mitä muiden maiden johtajat ajattelevat tai sanovat.

Suurin osa maailman maista on huolissaan siitä, mitä Pohjois-Korea tekee seuraavaksi. Maalle on asetettu jo paljon pakotteita. Vain harvat maat käyvät kauppaa Pohjois-Korean kanssa. Maa on hyvin köyhä. Silti Pohjois-Korea jatkaa itsepäisesti uusien aseiden testejä.

”Kärsivällisyys voi loppua”

Pohjois-Korea sanoo, että sillä on oikeus puolustaa itseään. Sen mukaan Yhdysvallat provosoi eli ärsyttää. Yhdysvaltain YK-suurlähettiläs Nikki Haley sanoo, että Pohjois-Korean johtajat ilmeisesti haluavat sotaa. Hän sanoo, että Yhdysvallat ei halua sotaa, mutta Yhdysvaltojen kärsivällisyys saattaa loppua. Haley vaatii, että YK käyttää tiukempia keinoja Pohjois-Korean pysäyttämiseksi.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on jo sanonut, että Yhdysvallat reagoi tulella ja raivolla, jos Pohjois-Korea ei lopeta ydinkokeita. Venäjä ja Kiina sanovat, että pitää neuvotella.

Lähteet Metro, HS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste