Liittokansleri Angela Merkel (keskellä) jaksoi hymyillä, vaikka hänen CDU-puolueensa menetti paljon ääniä.

Liittokansleri Angela Merkel (keskellä) jaksoi hymyillä, vaikka hänen CDU-puolueensa menetti paljon ääniä.

Oikeisto voitti Saksan vaaleissa

Oikeistolainen AfD-puolue oli Saksan parlamenttivaalien suurin voittaja.

Saksalaiset äänestivät parlamenttivaaleissa viime sunnuntaina. Kristillisdemokraattinen CDU säilyi suurimpana puolueena. Se menetti kuitenkin kannatustaan. CDU:n johtaja on Angela Merkel. Hän on Saksan liittokansleri eli pääministeri. Merkelistä tulee myös seuraava liittokansleri, koska CDU on yhä suurin puolue.

Ketkä lähtevät hallitukseen?

Sosiaalidemokraattinen SPD kärsi myös ison tappion. Se ei lähde hallitukseen.

Oikeistolainen AfD eli Vaihtoehto Saksalle kasvatti eniten äänimääräänsä. Muut puolueet eivät halua sitä hallitukseen. AfD vastustaa Euroopan unionia, euro-rahaa, islamia ja maahanmuuttoa. Monien mielestä AfD on liian lähellä natsien aatteita. Toisen maailmansodan jälkeen Saksan parlamentissa eli liittopäivillä ei ole ollut näin oikeistolaista puoluetta.

Hallitukseen lähtevät todennäköisesti CDU, Vihreät ja FDP eli Vapaat demokraatit. Ne ovat eri mieltä monista asioista, joten neuvottelut ovat vaikeita.

Saksa on EU:n vahvin maa. Siksi Saksan hallituksen kokoonpano ja linja ovat tärkeitä koko EU:n tulevaisuuden kannalta.

Lähde STT


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.