Perinteinen rikša eli polkupyörätaksi on edelleen hyvin yleinen kulkuneuvo Intiassa, vaikka Intia on kehittyy kovaa vauhtia. Kuva Intian pääkaupungista Delhistä. Delhi on Mumbain jälkeen Intian toiseksi suurin kaupunki.

Perinteinen rikša eli polkupyörätaksi on edelleen hyvin yleinen kulkuneuvo Intiassa, vaikka Intia on kehittyy kovaa vauhtia. Kuva Intian pääkaupungista Delhistä. Delhi on Mumbain jälkeen Intian toiseksi suurin kaupunki.

Intia on 70-vuotias suurvalta

Intia täyttää tänä vuonna tasavuosia. Intia juhli elokuun puolivälissä 70-vuotiasta itsenäistä historiaa.

Intian pääministeri Narendra Modi piti itsenäisyyspäivänä puheen Delhin Punaisessa linnoituksessa. Modi pyysi puheessaan intialaisia vastustamaan uskonnollista väkivaltaa. Modi painotti, että Intiassa ei ole sijaa ääriliikkeille, suvaitsemattomuudelle ja uskonnolliselle väkivallalle. Intian valtauskonto on hindulaisuus. Intiassa on pieni muslimivähemmistö.

Modin puoluetta, Intian kansanpuoluetta BJP:tä on arvosteltu siitä, että se lietsoo hindulaista nationalismia. BJP on julistanut, että Intia kuuluu hinduille, ja se tulee pitää erossa islamista.

Intian todellisia ongelmia ovat korruptio, naisten heikko asema yhteiskunnassa ja ihmisten eriarvoisuus.

Talous kovassa kasvussa

Intialla menee taloudellisesti hyvin. Kansainvälinen valuuttarahasto IMF ennustaa, että Intian talous kasvaa vauhdikkaasti. Intiasta voi pian tulla maailman nopeimmin kasvava talous.

Intia kehittyy kovaa vauhtia. Uusia asuntoja rakennetaan, teitä parannetaan ja kaupunkeja kunnostetaan. Väestö on nuorta, ja koulutusmahdollisuudet paranevat koko ajan. Intiaa on pidetty köyhänä suurvaltana, jonka väestö asuu maaseudulla ja kärsii puutteesta.

Väkiluku ohittaa Kiinan Tämä on kuitenkin enää vain osa totuutta. Ihmisen on nykyisin mahdollista edetä elämässään, vaikka hän ei kuuluisi perinteiseen sukuun tai ylempään kastiin. Kastit ovat toisistaan jyrkästi erotettuja yhteiskuntaluokkia. Ihminen syntyy johonkin kastiin. Virallisesti kastijärjestelmä on lakkautettu, mutta käytännössä se toimii edelleen etenkin maaseudulla.

Intian on maailman toiseksi väestörikkain valtio. Intian väestö kasvaa edelleen kovaa vauhtia. Yhdistyneiden kansakuntien arvion mukaan Intia ohittaa Kiinan vuoteen 2024 mennessä. Intiassa on nykyisin 1,3 miljardia asukasta. Kiinassa asukkaita on 1,4 miljardia.

Lähde HS


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.