Kuvassa on professori Erik Bonsdorff.

Usko tutkimukseen!

Erik Bonsdorff on meribiologian professori ruotsinkielisessä yliopistossa Åbo Akademissa Turussa. Hänet nimitettiin juuri vuoden professoriksi.

Mitä nimitys vuoden professoriksi tarkoittaa?

– Se tarkoittaa sitä, että alani huomataan. Se on hyvä asia työpaikalleni, opiskelijoilleni ja minulle. Ja tietysti on hauskaa, että muut professorit arvostavat työtäni.

Mitä professori tekee?

– Professori on yliopiston opettaja, joka tekee tutkimusta yhdessä opiskelijoidensa kanssa. Tärkeä osa työtäni on yhteistyö muiden suomalaisten yliopistojen ja ulkomaisten tutkijoiden kanssa. Tärkeää on myös kertoa omasta tutkimuksesta esimerkiksi toimittajille. Nykyään professorin työtä on myös rahoituksen hankkiminen tutkimukselle.

Miksi tutkimus on tärkeää?

– Tutkimus on tapa saada uutta tietoa. Tutkija ei tiedä vastauksia kysymyksiinsä etukäteen. Pitää tutkia myös sellaisia asioita, jotka ehkä nyt vaikuttavat turhilta. Juuri ne asiat voivat olla tulevaisuudessa tärkeitä. Siksi tutkimuksen avulla voimme varautua tulvaisuuteen.

Millaisia asioita sinä olet tutkinut?

– Olen tehnyt tutkimusta Suomessa ja ulkomailla, esimerkiksi arktisilla alueilla, Grönlannissa, Välimerellä ja Huippuvuorilla. Eniten olen kuitenkin tutkinut Itämerta.

– Minua kiinnostaa erityisesti biologinen monimuotoisuus sekä se, miten erilaiset muutokset vaikuttavat eläimiin, kasveihin ja koko eliökuntaan.
Itämereen tulee myös uusia lajeja. Se voi olla hyvä asia, mutta ei välttämättä.

Miten Itämeri voi?

– Itämeri ei voi kovin hyvin. Merenpohjassa on suuria hapettomia alueita, jotka ovat täysin kuolleita. Mutta jotkin asiat ovat myös menneet parempaan suuntaan. Mereen ei enää valu niin paljon epäpuhtauksia kuin ennen. Sen huomaa kyllä. Ikävä kyllä kestää hyvin kauan ennen kuin Itämeri alkaa voida paremmin.

Miltä Itämeren ja ympäristön tulevaisuus näyttää?

– Hyvä asia on, että meillä on aika paljon tietoa. On kuitenkin vaikeaa ja kenties myös kallista tehdä kaikki, mitä pitäisi tehdä. Me tutkijat voimme antaa tietoa ja neuvoja, mutta poliitikot ja päättäjät tekevät päätökset.

Mitä me tavalliset ihmiset voimme tehdä ympäristön eteen?

– Tärkeintä on yrittää vaikuttaa päättäjiin. Tutkijoita pitää kuunnella ja heidän tietonsa pitää ottaa vakavasti.

– Myös omia kulutustapojaan voi muuttaa. Esimerkiksi villiä kotimaista kalaa kannattaa syödä. Sen sijaan ei kannata syödä ulkomailta tuotua kalaa tai jättirapuja.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.