Kuvassa on ELO-säätiön toiminnanjohtaja Bettina Lindfors.

“Suomessa on hyvää ruokaa”

Mitä ELO-säätiö tekee?

– ELO-säätiö edistää suomalaista ruokakulttuuria. Haluamme, että suomalaiset arvostavat enemmän omaa ruokakulttuuriamme. Haluamme, että suomalainen ruokakulttuuri kiinnostaa. Haluamme, että se tunnetaan muissa maissa.

Miten työskentelette?

– Tuomme yhteen niitä, jotka työskentelevät ruoan parissa. Ne ovat viranomaisia, järjestöjä, kouluja ja elintarviketeollisuutta. Yritämme luoda sellaista yhteistyötä, josta voi seurata muutoksia kohti parempaa. Järjestämme myös kilpailuja kokeille ja tarjoilijoille. Haluamme, että ruokakulttuuriamme ja ravintoloitamme arvostetaan enemmän.

Miten suomalainen ruokakulttuuri voi?

– Se voi hyvin.

– Suomen ruokakulttuuri on melko nuorta, mutta se kehittyy. Nykyään Suomi kiinnostaa niitä ihmisiä, joita ruoka kiinnostaa. Helsinki, Turku ja Tampere mainitaan usein ulkomailla jutuissa, jotka käsittelevät ruokaa.

Missä asioissa olemme hyviä, kun puhutaan ruoasta?

– Meillä on hyviä ja puhtaita raaka-aineita. Osaamme käyttää raaka-aineita vuodenaikojen mukaan. Osaamme melko hyvin vähentää ruokahävikkiä. Itäinen ja läntinen ruokakulttuuri sekoittuvat Suomessa. Monien mielestä se on mielenkiintoista. Ruokakulttuuri ja -ruoat ovat myös melko erilaisia eri puolilla maata.

– Suomessa on ollut kouluruokailua jo 70 vuotta. Se on hieno asia, jota ei ole monissa maissa.

Missä asioissa olemme huonoja?

– Emme ehkä osaa markkinoida itseämme. Meidän pitää kertoa rohkeammin, mitä osaamme tehdä hyvin. Uskon, että voimme houkutella Suomeen enemmän matkailijoita, jotka ovat kiinnostuneita ruoasta.
– Suomessa ravintoloissa on liian vähän työntekijöitä. Haluamme, että ravintola-alan ammatteja arvostetaan enemmän. Toivomme, että useammat nuoret opiskelevat kokeiksi ja tarjoilijoiksi.

Mikä on oma suosikkiruokasi?

– Kala ja perunat.

Mikä on sinun mielestäsi paras ruoan raaka-aine?

– Rakastan marjoja, joten sanon mustikka. Syön mielelläni mustikoita jogurtin kera tai syön leivonnaisia, joissa on mustikoita.

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.