Masennukseen on tarjolla monia erilaisia hoitomuotoja, jotka auttavat.

Monenlaiset terapiat auttavat masennukseen

Masennusta hoidetaan monilla tavoilla. Parasta tapaa on vaikea nimetä. Jopa nettiterapia tehoaa.

Psykologi Satu Pihlaja on tehnyt tutkimuksen nettiterapiasta. Hän kertoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että verkossa voi antaa yhtä hyvää hoitoa kuin kasvotusten.

Pihlajan mukaan nettiterapia voi auttaa masennuksen hoidossa, koska siinä asiakas työskentelee itsenäisesti. Hän auttaa itse itseään. Hän on netissä aktiivisempi kuin perinteisessä terapiassa. Perinteisessä terapiassa asiakas voi kokea, että hän on vain terapeutin avun varassa.

Nettiterapiassa asiakas ja terapeutti voivat viestittää toisilleen esimerkiksi 15 minuutin ajan viikossa. Sen lisäksi asiakas tekee kotikoneellaan tehtäviä, jotka sisältyvät terapiaan. Satu Pihlaja arvioi, että nettiterapia onnistuu myös, koska asiakas saa vähemmän kielteisiä kokemuksia terapeutista. Ei tule riitoja.

Masennukseen on jo pitkään tarjottu useita erilaisia hoitomuotoja. Ne perustuvat erilaisille käsityksille masennuksen hoidosta, mutta ne toimivat melkein yhtä hyvin. Erilaiset hoitomuodot kannustavat ihmistä miettimään omaa tilannettaan. Ne myös kannustavat toimimaan uudella tavalla.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.