Helsingin kaupunki kutsui uusia Suomen kansalaisia juhlaan viime syyskuussa. Juhla järjestettiin Musiikkitalossa Helsingissä.

Helsingin kaupunki kutsui uusia Suomen kansalaisia juhlaan viime syyskuussa. Juhla järjestettiin Musiikkitalossa Helsingissä.

Miten pääsee kansalaiseksi?

Suomen kansalaiseksi voi päästä, jos hakija täyttää muutamia ehtoja.

Noin 10 000 ihmistä vuodessa saa Suomen kansalaisuuden. Syntyneiden lasten lisäksi Suomi saa siis 10 000 uutta kansalaista joka vuosi.

Kuka on kansalainen?

Kansalainen on valtion jäsen. Kansalaisella on oikeuksia ja velvollisuuksia. Hänellä on oikeus Suomen passiin.

Hän saa äänestää ja olla ehdolla vaaleissa. Suomen kansalainen on myös Euroopan unionin kansalainen.

Kansalaisella on velvollisuus noudattaa Suomen lakeja. Hänellä on velvollisuus puolustaa maata.

Miten pääsee kansalaiseksi?

Ulkomaalainen voi päästä Suomen kansalaiseksi. Kansalaisuutta voi hakea Maahanmuuttovirastosta eli Migristä.

Lähde Migri

Mitä mieltä olit jutusta?


5 kommenttia uutiseen “Miten pääsee kansalaiseksi?”

  1. sterin

    mä sain uutta tietoa

  2. random

    iha ookk

  3. sterin

    sain uutta tietoa

  4. ayram

    mun uus tieto oli se että oli pakko osata suomea tai ruotsia tai viittomakieltä.

  5. Minä

    Tiesin jo kaiken :P

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste