Kuvassa on musiikin tuottaja Maki Kolehmainen.

Maki etsii pop-laulajia

Maki Kolehmainen tuottaa pop-musiikkia. Hän on säveltänyt monia Robinin ja Aikakone-yhtyeen hittejä.

Esimerkiksi Aikakoneen Neiti Groove ja Keltainen soivat yhä usein radiossa. Suosittu laulu on myös Tuhat yötä, jota Sani ja Samuli Edelmann esittävät.

Nykyään Kolehmainen tuottaa musiikkia omassa Helsinki- records-yrityksessä. Hän tekee iskelmiä, pop-musiikkia ja country-musiikkia.

Sävelsit Robinin ensimmäisen hitin Frontside Ollie. Arvasitko etukäteen, että siitä laulusta tulee hitti?

– En arvannut! Sitä ei voi koskaan etukäteen tietää. Levy-yhtiö halusi, että Frontside Ollie on Robinin ensimmäinen single. Itse olin sitä mieltä, että levyllä on parempiakin lauluja.

– Levy-yhtiöllä oli nuorten raati, joka kuunteli Robinin ensimmäisen levyn lauluja. Raatilaiset pitivät eniten Frontside Olliesta. Nuoret kertoivat meille vanhoille herroille, että tuosta laulusta kannattaa tehdä single.

Miksi juuri Robinista tuli pop-tähti?

– Jotkut ihmiset ovat syntyneet esiintyjiksi ja laulajiksi. Minun tehtäväni on löytää heidät. Robin on sellainen.

– Robinin vanhemmat lähettivät erääseen kilpailuun videon, joka esitteli Robinia. Robin voitti kilpailun. Kun kuulin Robinin laulua ensimmäisen kerran studiossa, arvasin, että hän menestyy. Aiemmin en uskonut, että tähdeksi voi tulla yhdessä yössä. Mutta Robinille se tapahtui.

Jos joku ajattelee, että olen hyvä laulaja ja esiintyjä. Haluan pop-tähdeksi. Mitä kannattaa tehdä?

– Kannattaa lähettää ääninäyte ja kuva musiikin tuottajalle, esimerkiksi minulle. Siihen löytyy ohjeita levy-yhtiöiden verkkosivuilta. Kannattaa tehdä Instagramiin tai Facebookin oma profiili. Katsomme aina ensin, mitä laulaja on julkaissut siellä. Se on tärkeää, koska nuoret seuraavat sosiaalista mediaa. Artistin uran rakentamista helpottaa, jos hän on jo julkaissut jotain sosiaalisessa mediassa. Artisti on silloin uskottava.

– Robin aloitti uransa sosiaalisen median avulla. Robin on ensimmäinen artisti, joka löi läpi Facebookissa ja Youtubessa. Käytimme niitä Robinin mainostamiseen.

– Toivon, että myös maahanmuuttajat lähettävät ääninäytteitä eli demoja. Haluan kokeilla musiikin tekemistä maahanmuuttajien kanssa. Kielitaidolla ei ole väliä. Tärkeintä on, että ihmisten mielenkiinto herää.

Millaista musiikkia kuuntelet itse?

– Pidän kaikenlaisesta musiikista. Olen pitänyt aina tosi paljon Michael Jacksonista, Abbasta ja Beatles-yhtyeestä. Kuuntelen joskus klassista musiikkia, kun haluan päästä irti pop-musiikin kaavoista.

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste