Eväiden syöminen kauniissa paikassa on tärkeä osa retkeä.

Eväiden syöminen kauniissa paikassa on tärkeä osa retkeä.

Lähde retkelle!

Aina voi tehdä retken! Retkiä voi tehdä kaikkina vuodenaikoina. Kun luonto herää keväällä, retkeily on erityisen hauskaa.

Retki voi olla lyhyt tai pitkä. Voit mennä yksin kävelylle kauniiseen paikkaan, joka on lähellä. Siellä voit istua ja syödä voileivän. Se on retki.

Tai voit matkustaa ensin bussilla tai autolla johonkin ja sitten vaeltaa koko päivän. Voit viettää yön teltassa tai mökissä. Myös se on retki.

Tärkeintä on, että ulkoilu ja retkeily piristävät. Elämykset luonnossa piristävät, ja luonnossa saa liikuntaa. Myös lyhyet retket tarjoavat elämyksiä, sanotaan Metsähallituksen luontoon.fi -verkkosivuilla.

Suomessa on 39 kansallispuistoa ja paljon ulkoilualueita ja vaellusreittejä. Jos haluat tehdä helpomman retken, voit mennä piknikille puistoon tai rannalle kävelyllä.

Mukavat kengät jalkaan

Lyhyillä retkillä ei tarvita ylimääräisiä varusteita. Tavalliset vapaa-ajan vaatteet riittävät. Mukavat kengät on tärkein varuste, jos teet pitkän retken. Tuulen ja sateen kestävä takki on myös hyvä varuste.

Eväskori on tärkeä osa retkeä. Evääksi otetaan hyvää ruokaa ja juomaa. Kun löydät sopivan paikan, voit nauttia eväskorin ruoasta ja maisemista.

Istuinalusta on hyvä olla mukana, jos maa on märkä.

Lähde luontoon.fi


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.