Kuvassa korjataan satoa Tomtebodan maatilalla Helsingissä.

Kuvassa korjataan satoa Tomtebodan maatilalla Helsingissä.

Viljasato on huono

Tämän vuoden sadosta tulee huono.

Viljelijät joutuvat jättämään osan sadosta pelloille, koska sää on niin huono. Kevät tuli myöhään tänä vuonna. Oli kauan kylmää ja märkää. Siksi viljelijät eivät voineet aloittaa töitä ajoissa.

Kesä oli viileä ja sateinen. Vilja ja muut viljelykasvit eivät kasvaneet kunnolla. Vilja ei ollut kypsää, kun piti aloittaa sadonkorjuu. Nyt syksy on niin pitkällä, että sato ei ehdi kypsyä.

Noin kolmanneksella pelloista sato voi jäädä korjaamatta. Viljelijöille tulee taloudellisia tappioita.

Kaupoissa on jauhoja ja leipää, vaikka sato on huono. Suomessa on suuria viljavarastoja. Jos sato on huono, käytetään viljavarastoja.

Lähteet HS, ESS


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.