Turkulaiset Hannu Virtanen (vasemmalla) ja Raul Medina ovat rekisteröineet parisuhteensa. He aikovat juhlia kahdeksan muun samaa sukupuolta olevan parin kanssa Vihdoin vihille -tapahtumassa Helsingissä.

Turkulaiset Hannu Virtanen (vasemmalla) ja Raul Medina ovat rekisteröineet parisuhteensa. He aikovat juhlia kahdeksan muun samaa sukupuolta olevan parin kanssa Vihdoin vihille -tapahtumassa Helsingissä.

Tasa-arvoista avioliittoa juhlittiin

Kymmenet samaa sukupuolta olevat parit solmivat avioliiton tällä viikolla. Tasa-arvoinen avioliittolaki astui voimaan tänään, 1. maaliskuuta.

Monet juhlivat uutta lakia ja mahdollisuutta mennä naimisiin. Suurin tapahtuma on Helsingissä. Vihdoinkin vihille -tapahtumassa vihitään yhdeksän samaa sukupuolta olevaa pariskuntaa. Parit saavat valita maistraatin vihkikaavan ja papin vihkimisen välillä. Osa pareista on rekisteröinyt parisuhteensa jo aiemmin. He haluavat suhteelleen papin siunauksen.

Uusi laki tuo muitakin muutoksia avioliittoon. Tästä lähtien samaa sukupuolta olevat aviopuolisot voivat adoptoida lapsen yhdessä. Siviilivihkimisen vihkikaava muuttuu. Sanat aviovaimo ja aviomies on korvattu sanalla aviopuoliso.

Lähde STT


2 kommenttia uutiseen “Tasa-arvoista avioliittoa juhlittiin”

  1. Pekka Pomonen

    Tämä on hyvä)

  2. j.t

    ihan huono

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.