Kuvassa ovat eduskunnan puhemiehet. Keskellä on puhemies Paula Risikko. Vasemmalla on ensimmäinen varapuheenjohtaja Mauri Pekkarinen keskustasta. Oikealla on toinen varapuheenjohtaja Tuula Haatainen SDP:stä.

Kuvassa ovat eduskunnan puhemiehet. Keskellä on puhemies Paula Risikko. Vasemmalla on ensimmäinen varapuheenjohtaja Mauri Pekkarinen keskustasta. Oikealla on toinen varapuheenjohtaja Tuula Haatainen SDP:stä.

Risikko on uusi puhemies

Kokoomuksen Paula Risikko valittiin eduskunnan uudeksi puhemieheksi. Eduskunta aloitti uuden istuntokauden viime viikolla.

Eduskunnan puhemies tulee toiseksi suurimmasta puolueesta. Aiemmin puhemies oli perussuomalaisten Maria Lohela. Perussuomalaiset hajosi viime kesänä. Syntyi uusi puolue Sininen tulevaisuus, johon Lohela siirtyi. Hän ei voinut jatkaa puhemiehenä, koska puolue on niin pieni.

Nyt kokoomus on toiseksi suurin puolue. Puhemies johtaa puhetta eduskunnassa. Puhemies ei osallistu itse keskusteluun. Puhemies ei saa myöskään äänestää. Puhemiehellä on vähän poliittista valtaa, mutta hän on korkeassa asemassa. Puhemies on toisena arvojärjestyksessä, heti presidentin jälkeen.

Paula Risikko sanoi, että puhemiehen tehtävästä ei voi kieltäytyä. Risikko sanoi, että hän haluaa olla koko eduskunnan emäntä. Hän pitää huolta eduskunnan työntekijöistä ja kansanedustajista.

Risikko sanoi, että sopeutumiseläke tuntuu vanhentuneelta. Entiset kansanedustajat saavat sopeutumiseläkettä. Monet sanovat, että entisillä kansanedustajilla on liian hyviä etuja.

Risikko oli aiemmin ministeri. Nyt Kai Mykkäsestä tuli sisäministeri. Anne-Mari Virolaisesta tuli ulkomaankauppaministeri. Molemmat ministerit edustavat kokoomusta.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste