Outi Pyy
on asiantuntija
vaatteiden kierrätyksessä
ja
muodissa.
Blogissa
hän kirjoittaa
kirpputoreista,
kierrätysvaatteista
ja
muodista.
Hän kertoo,
kuinka
kierrätettyjä vaatteita
voi uudistaa eli muokata.
Vaatteen voi uudistaa
esimerkiksi
ompelemalla
tai
värjäämällä.
Keräyspisteisiin tuodaan
paljon
vaatteita.
Vain kymmenen prosenttia niistä
päätyy
kirpputoreille
tai
uusiokäyttöön.
Suurin osa vaatteista
menee
energiajätteeksi,
koska
ne sisältävät elastaania.
Elastaani
on
kumimaista materiaalia,
jota ei voi kierrättää.
Outi Pyy
kannustaa
ostamaan vaatteita,
jotka on tehty esimerkiksi puhtaasta puuvillasta.
Puuvillaiset vaatteet
voi kierrättää.
Lähde: Selkosanomat, Maria Österlund
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Maria Österlund, Outilespyy.com
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki