Suomi
Saimaannorppa
saa poikaset
talvella
Saimaannorppa
saa poikaset

Kuvassa on saimaannorppa. Saimaannorppa on maailman harvinaisimpia hylkeitä. Saimaalla elää 430-440 norppaa.
Kuvassa on saimaannorppa. Saimaannorppa on maailman harvinaisimpia hylkeitä.
Saimaan järvialueella Suomessa
elää saimaannorppa.
Saimaannorppa
on harvinainen ja siksi suojeltu hylje.
Saimaannorpan poikaset eli kuutit syntyvät
Norppa tekee pesän
lumikinokseen
luodolle tai saareen.
suojella norppia
ja norppien pesintää.
ihmiset voivat kasata lumikinoksia
luodoille ja saariin.
Norpan pesän lähellä
ei saa liikkua
eikä ajaa moottorikelkalla
ja
Lisäksi verkkokalastus on kielletty
jotta
kuutit
eivät jää kiinni verkkoihin.
kuutit
eivät jää kiinni verkkoihin.
Lähde: Selkosanomat, Petri Kiuttu
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Juha Taskinen / WWF
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, muokkaus: Papunet
