Pikamuoti on vuoden turhake

Suomen Luonto -lehti valitsi vuoden turhakkeeksi pikamuodin.
Turhake on tuote, jota ihminen ei tarvitse tai joka on huono.
Pikamuodilla tarkoitetaan halpoja vaatteita, jotka kuluvat puhki nopeasti.
Ihmiset käyttävät tällaisia vaatteita vain lyhyen ajan.
Sitten vaatteet laitetaan roskiin.
Pikamuodista on haittaa luonnolle.
Vaatteiden valmistuksessa kuluu paljon raaka-aineita, vettä ja energiaa.
Siksi on parempi ostaa vaatteita, joita voi käyttää pitkään.

Lähde: Selkosanomat, Maria Österlund
Toimitus: Veronica Andersson; suomenkielinen toim. Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva, Suomen Luonto
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki