Rotat
aiheuttavat ongelmia
Vaasassa

Rottia elää
ympäri Suomea,
sekä kaupungeissa
että
maaseudulla.
Vaasassa
rottia
on nyt niin paljon,
että
niistä on haittaa ihmisille
ja
kotieläimille.
Rotat etsivät ruokaa
jätteistä ja
roska-astioista,
viemäreistä,
kellareista
sekä
lintujen ruokintapaikoilta.
Rotat
voivat järsiä reikiä seiniin
ja
purra poikki sähköjohtoja,
kun ne pyrkivät sisään kellareihin.
Rotat voivat levittää myös tauteja,
jotka tarttuvat ihmisiin
ja
kotieläimiin.
Vaasassa
yritetään nyt vähentää
rottia
pyydyksillä ja ansoilla.
Mutta kaikkein tärkeintä on,
että me ihmiset
emme jätä ruokaa rotille.
Älä
heitä ruuantähteitä
vessanpönttöön
tai
avonaiseen roskakoriin.
Laita
kaikki ruuantähteet
biojäteastiaan
ja
sulje kansi hyvin.

Lähde: Selkosanomat, Betty Marschan
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, muokkaus: Papunet