Kesän
säät
ihmetyttävät

Viime viikkoina
on ollut poikkeuksellisen kylmää
eteläisessä Suomessa,
sen sijaan
pohjoisessa
on ollut helteistä.
Kuusamossa mitattiin Suomen
korkein lämpötila: 28,8 astetta.
Helteen lisäksi
pohjoisessa
on ollut kesän
rajuimmat ukkoset.
Heinäkuun 5. päivä
Pohjois-Suomessa
havaittiin yli 20 000 salaman iskua.
Vettä on satanut paljon
koko maassa.
Kostean sään vuoksi
metsissä
on nyt tosi paljon
hyttysiä.
Sateista
ovat hyötyneet
myös monet kasvit.
Esimerkiksi
mustikoita
ja
sieniä
on nyt paljon
metsissä.

Lähde: Selkosanomat
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki