Susi herättää voimakkaita tunteita

Suomessa on 250–300 sutta.
Susi herättää ihmisissä voimakkaita tunteita: ihastusta, vihastusta ja pelkoa.
Susi syö lihaa ja elää yleensä laumassa.
Lauma saalistaa ruuakseen esimerkiksi hirviä ja poroja.
Yksinäiset sudet saalistavat pienempiä eläimiä kuten jäniksiä, myyriä tai lintuja.
Joskus susi on saalistanut karjaa laitumelta tai koiran.
Se on aiheuttanut vihaa ja pelkoa susia kohtaan.
On hyvä, jos ihmiset eivät vihaa susia.
Suden saa ampua vain silloin, kun viranomainen antaa luvan.
Riku Lumiaro pitää susista ja tutkii susien elämää.

Lähde: Selkosanomat, Petri Kiuttu
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Päivi Lumiaro
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, muokkaus: Papunet