Tulosta tukikuvat

Kuvatyökalu

Ilmasto lämpenee myös Suomessa

Ilmasto lämpenee joka puolella maailmaa esimerkiksi tehtaiden ja autojen päästöjen takia.
Kun ilmasto lämpenee, maapallolla on enemmän kuivia alueita, metsäpaloja myrskyjä ja tulvia.
Napajäätiköt sulavat ja merenpinta nousee.
Ilmasto lämpenee myös Suomessa.
Tulevaisuudessa Suomen eteläosissa ja rannikolla on talvella vain vähän lunta.
Kesällä voi olla paljon hellepäiviä.
Suomessa voidaan viljellä viinirypäleitä ja maissia.
Suomeen tulee myös uusia hyönteisiä ja lintuja.
Metsissä on enemmän lehtipuita ja vähemmän esimerkiksi kuusia.
Tutkijat ovat huolissaan ilmaston lämpenemisen vaikutuksista
luontoon ja eläimiin sekä meidän ihmisten elämään.
Mutta me voimme myös tehdä valintoja, jotka ovat hyviä ilmaston kannalta.
On hyvä syödä enemmän kasviksia ja vähemmän lihaa.
Kodin lämpötilan voi säätää 18-20 asteeseen.
Suihkussa voi käydä nopeasti.
Valot ja sähkölaitteet voi sammuttaa, kun niitä ei käytä.
Tavaroita voi ostaa vähemmän ja kierrättää esimerkiksi vaatteet.
On parempi matkustaa junalla tai bussilla,
ja vähentää lentämistä.

Tulosta tukikuvat

Kuvatyökalu

Lähde: Selkosanomat, Matti Välimäki
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Pedro Armestre / Greenpeace
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, Sergio Palao / ARASAAC, Mulberry Symbols, Elina Vanninen, Kuvako (muokkaus: Papunet)