Kuvassa ovat kokki Topi Karenius ja torakka. Karenius osaa tehdä hyönteisistä ruokaa, kuten jo monet muutkin kokit

Kuvassa ovat kokki Topi Karenius ja torakka. Karenius osaa tehdä hyönteisistä ruokaa, kuten jo monet muutkin kokit

Lihapullia ja pitsoja hyönteisistä

Ensi vuonna Suomessa saa myydä hyönteisiä ruoaksi. Suomessa on jo useita yrityksiä, jotka aikovat valmistaa ruokaa esimerkiksi heinäsirkoista, jauhomadoista tai torakoista.

Ajatus torakan syömisestä aiheuttaa joillekin kylmiä väreitä. Toisaalta kannattaa muistaa, että Aasiassa ja Afrikassa miljoonat ihmiset syövät jo hyönteisiä.

Kyselyjen mukaan suurin osa suomalaisista haluaa kokeilla hyönteisten syömistä. Joka kolmas on jo syönyt niitä. Hyönteiset ovat terveellisiä. Niissä on paljon proteiinia, vitamiineja, rautaa ja hivenaineita.

Simpukat, ravut ja katkaravut ovat herkullisia, vaikka ne näyttävät ja tuntuvat inhottavilta. Limaisesta mateesta saa maukasta keittoa.

Varmaan hyönteisistäkin saa hyvää ruokaa? Miltä maistuvat heinäsirkkalihapullat tai jauhomatopitsat? Ensi vuonna pääsemme kokeilemaan!

Lähteet STT, Iltalehti, MTV3, Yle, Muurahaiskauppa.com

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste