Koronavirus leviää
Kiinassa

Koronavirus
lähti leviämään
Wuhanin kaupungista Kiinasta
joulukuun alussa.
Wuhanin kaupunki
on nyt eristetty.
Wuhanin kaupunkiin
rakennettiin uusi
sairaala
koronaviruspotilaille.
Virus levisi
myös
Eurooppaan
ja muualle maailmaan,
mutta
suurin osa
sairastuneista
on Kiinassa.
Kiinalainen matkailija
sairastui virukseen,
kun hän oli lomalla Lapissa.
Häntä
hoidettiin
sairaalassa
Rovaniemellä,
ja hän parani.
Koronaviruksen
oireita voivat olla
korkea kuume,
lihassärky,
yskä,
hengenahdistus
ja
väsymys.
Virus leviää,
kun sairastunut ihminen yskii
tai
aivastaa.
Muista
peittää suu ja nenä nenäliinalla,
kun aivastat
tai
yskit.
Pese kädet vedellä ja saippualla,
ja
kuivaa ne paperipyyhkeellä.
Tietoa koronaviruksesta selkokielellä on

Lähde: Selkosanomat, Maria Österlund
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen logo: thl.fi