Avokadojen viljelyssä
kuluu paljon vettä

Avokado
on
suosittu ja terveellinen
hedelmä.
Voimakkaasti lisääntyvä
avokadon viljely
haittaa kuitenkin
luontoa
ja
ihmisiä.
Metsiä
kaadetaan
ja tilalle
istutetaan uusia
avokadoviljelmiä.
Avokadon viljelyssä
kuluu myös paljon vettä.
Yhteen avokadokiloon
on tarvittu
noin tuhat litraa
kasteluvettä.
Avokadoviljelmien
kastelu
on lisännyt
kuivuutta
ja
pulaa juomavedestä
erityisesti Etelä-Amerikassa.
Tilanne on huolestuttavin
Chilessä
Petorcan alueella,
jossa
yhteen ainoaan avokadoon
kuluu vettä
jopa
320 litraa.
Petorcan alueella
pohjaveden
pinta on laskenut
ja
joet
ovat kuivuneet.
Nyt
alueen
asukkaille
ei riitä puhdasta vettä.
Heille
tuodaan vettä
säiliöautoilla,
mutta
vesi
ei ole aina juomakelpoista.
Asukkaat
ovat vihaisia
avokadon viljelijöille,
koska
maa kärsii kuivuudesta
ja
ihmisille ei riitä vettä.

Lähde: Selkosanomat, Maria Österlund
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki