Tee
lyhty
jäästä

Voit tehdä itse
jäälyhdyn
silloin, kun ulkona on pakkasta.
Laske ämpäriin vettä
ja vie
se ulos.
Pidä ämpäri ulkona
koko yön.
Seuraavana päivänä
käännä ämpäri ylösalaisin.
Kaada päälle vettä,
joka on vähän lämmintä.
Nosta varovasti ämpäriä ylöspäin
kunnes
jäätynyt sisus on irronnut.
Tee pohjaan reikä
ja
valuta sieltä vesi pois.
Laita kynttilä jäälyhdyn sisään.
Voit tehdä
lyhdyn myös lumesta.

Lähde: Selkosanomat, Markku Juusola
Toimitus: Veronica Andersson, suomenkielinen toim. Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki