Susi
herättää voimakkaita tunteita

Suomessa
on
250–300 sutta.
Susi
herättää ihmisissä voimakkaita tunteita:
ihastusta,
vihastusta
ja
pelkoa.
Susi
syö lihaa
ja
elää yleensä laumassa.
Lauma
saalistaa ruuakseen
esimerkiksi hirviä
ja
poroja.
Yksinäiset sudet
saalistavat
pienempiä eläimiä kuten jäniksiä,
myyriä
tai
lintuja.
Joskus
susi
on saalistanut
karjaa laitumelta
tai
koiran.
Se on aiheuttanut
vihaa
ja
pelkoa
susia kohtaan.
On hyvä, jos
ihmiset eivät vihaa
susia.
Suden saa ampua
vain silloin, kun
viranomainen antaa luvan.
Riku Lumiaro
pitää susista
ja
tutkii
susien elämää.

Lähde: Selkosanomat, Petri Kiuttu
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Päivi Lumiaro
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, muokkaus: Papunet