Siilit ovat taas liikkeellä

Siili
on harvinainen ja siksi rauhoitettu eläin.
Siiliä
ei saa
ottaa lemmikiksi,
viedä toiseen paikkaan
tai
vahingoittaa.
Siili liikkuu
iltaisin ja öisin
pihoilla
ja
lehtikomposteissa.
Se etsii ruuakseen
hyönteisiä ja matoja
sekä
jyrsijöitä kuten hiiriä.
Siili saa poikasia
kesäkuussa,
poikasia voi olla jopa kuusi.
Jos haluat
auttaa siilejä
kesällä,
pidä aina puhdasta vettä kupissa
pihalla.
Syksyllä
voit sitten tehdä
risuista ja lehdistä
kasan,
jossa
siili voi asua
talven.
Lisää tietoa ja videoita
siileistä on

Lähde: Selkosanomat, Anna Vasala
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Anna Vasala
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, muokkaus: Papunet