Varo
punkkeja!

Kesällä
kannattaa varoa
punkkeja eli puutiaisia.
Punkit elävät
kosteissa heinikoissa,
pusikoissa
ja
nurmikoilla.
Ne
tarttuvat ihoon ja imevät verta
ihmisistä ja eläimistä.
Punkin puremasta
voi saada
vakavia tauteja,
kuten
borrelioosin
ja
puutiaisaivotulehduksen.
Siksi on tärkeää
löytää punkit
iholta ja vaatteista
ja
estää
punkin puremat.
Usein
punkki tarttuu
polvitaipeen
tai
navan iholle.
Jos punkki on kiinni ihossa,
irrota se
pinseteillä.
Jos
puremakohtaan
tulee punoittava
rengas,
mene lääkäriin.
Punkin aiheuttama
borrelioosi
hoidetaan antibiooteilla.
Lääkärissä
voit saada myös rokotteen,
joka suojaa
puutiaisaivotulehdukselta.
Muista
suojata myös kotieläimet
punkeilta.

Lähde: Selkosanomat, Maria Österlund
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, muokkaus: Papunet