Koronaohjeet
jokaiseen kotiin

Suomen hallitus
päätti uusista ohjeista,
joiden tarkoitus
on suojata
koronavirustartunnalta.
Hallituksen
uudet ohjeet
tulevat kirjeessä
jokaiseen kotiin.
Ainakin 400 suomalaista
on saanut koronavirustartunnan,
viisi heistä
on tehohoidossa.
Tartuntoja
tulee lisää,
jos
emme noudata
ohjeita.
Koronavirus
voi aiheuttaa
vakavia hengitysvaikeuksia,
ja
sairastunut voi tarvita tehohoitoa.
Tehohoitopaikkoja
tarvitaan paljon,
jos
monet suomalaiset
sairastavat yhtä aikaa.
Siksi on tärkeää,
että jokainen meistä
suojaa nyt
itsensä
ja
läheisensä
tartunnalta.
Pese kädet usein
ja
yski nenäliinaan tai hihaan.
Vältä
paikkoja, joissa on paljon ihmisiä.
Pidä turvaväli toisiin ihmisiin.
Älä
kättele,
halaa tai
suukottele.
Älä
vieraile vanhusten ja muiden riskiryhmien luona.
Juttele läheisesi kanssa puhelimessa.
Pysyttele kotona ja
ulkoile paikoissa, joissa ei ole muita ihmisiä.
Puhdista
ovenkahvat
ja
hanat, koska niihin kosketaan usein likaisilla käsillä.
Pidä huolta itsestäsi
ja
muista ihmisistä.

Lähde: Selkosanomat, Markku Juusola
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, muokkaus: Papunet