Valko-Venäjällä järjestettiin presidentinvaali sunnuntaina 9. elokuuta. Presidentti Aljaksandr Lukašenka voitti vaalin ylivoimaisesti. Lukašenka on hallinnut Valko-Venäjää itsevaltaisesti 26 vuotta.
Oppositio on arvostellut vaaleja. Sen mukaan vaalien ääntenlaskennassa toimittiin vilpillisesti.
Valko-Venäjän pääkaupungissa Minskissä on laajoja mielenosoituksia. Tuhansia ihmisiä on pidätetty. Ainakin yksi mielenosoittaja on kuollut. Levottomuudet ovat olleet harvinaisia Valko-Venäjällä.
Lähteet STT, HS