Pete Buttigieg voitti demokraattien ensimmäisen esivaalin Iowassa. Hänet kuvattiin 1. helmikuuta.

USA:n vaalivuosi käynnistyi

Yhdysvaltain vaalivuosi on käynnistynyt. Presidentinvaalit järjestetään vasta syksyllä 3. marraskuuta. Vaalikampanjointi on kuitenkin jo käynnissä.

Yhdysvaltain demokraattipuolueen esivaalit alkoivat Iowan osavaltiosta 3. helmikuuta. Esivaalin voittajaksi selviytyi lopulta niukasti Pete Buttigieg.

Vielä ennen vaalia Buttigieg oli tuntematon ehdokas amerikkalaisille. 38-vuotias Buttigieg on entinen South Bendin pikkukaupungin pormestari, ja hänellä on kaksi tutkintoa huippuyliopistoista. Hän ei ole ollut mukana valtakunnan politiikassa aiemmin.

Buttigiegin sukunimi on vaikea myös amerikkalaisille. Siitä syystä hän on neuvonut äänestäjiään kutsumaan itseään Pormestari-Peteksi.

Toiseksi esivaalissa tuli Bernie Sanders. 78-vuotias Sanders yritti puolueen presidenttiehdokkaaksi jo edellisissä vaaleissa vuonna 2016.

Esivaalin kolmas oli 70-vuotias Elizabeth Warren ja neljäs 77-vuotias Joe Biden. Biden on entinen varapresidentti.

Bernie Sanders voitti demokraattien toisen esivaalin. Esivaali järjestettiin tiistaina 11. helmikuuta New Hampshiressa. Toiseksi tuli Pete Buttigieg. Seuraava esivaaali järjestetään Carolinassa ensi viikolla.

Supertiistai on merkittävä päivä

Presidentiksi pyrkiville demokraateille merkittävä päivä on 3. maaliskuuta. Silloin on niin sanottu supertiistai, jolloin järjestetään 16 esivaalit samana päivänä.

Demokraatit valitsevat presidenttiehdokkaansa puoluekokouksessa Milwaukeessa. 13.–16. heinäkuuta.

Republikaanit valitsevat presidenttiehdokkaansa puoluekokouksessa Charlottessa 24.–27. elokuuta.

Republikaanien ehdokas on todennäköisesti presidentti Donald Trump. Donald Trump on 73-vuotias.

Lähteet STT, Yle

(Muokattu 12.2.2020.)

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste