Nuoret naiset kävelivät paljain jaloin Sanya Bayn rannalla Hainanin saarella Kiinassa.

Paljain jaloin kävely tekee hyvää jaloille

Kesällä kannattaa kävellä paljain jaloin eli ilman kenkiä ja sukkia. Paljain jaloin kävely vahvistaa jalkojen pieniä lihaksia.

Jos kävelee aina paksut kengät jalassa, jalkojen pienet lihakset eivät tee töitä. Paljain jaloin kävely laittaa jalkojen lihakset töihin. Sitten jalkojen lihakset vahvistuvat vähitellen. Paljain jaloin kävely tekee hyvää myös nilkoille, säärille ja takapuolelle.

Moni on varmaan huomannut, että jalat ovat joskus turvoksissa ja kipeät pitkän päivän jälkeen. Jalat tuntuvat paremmilta, jos päivän aikana kävelee paljain jaloin.

Paljain jaloin vaikka metsään

Paljain jaloin voi kävellä monessa eri paikassa. Ensin kannattaa kävellä nurmikolla, koska se on pehmeä ja tasainen. Metsäpolulle voi lähteä, kun jalat tottuvat uuteen kävelytyyliin. Paljain jaloin kävely vahvistaa myös jalkapohjien ihoa, joten pienet kivet ja kävyt eivät häiritse vähän ajan päästä.

Kaupungin keskustassa ei silti kannata kävellä paljain jaloin, koska siellä voi olla lasia ja roskia maassa.

Myös paljasjalkakenkiä voi kokeilla, jos ei uskalla kävellä ilman kenkiä. Ne ovat kevyet kengät, joissa on todella ohuet pohjat. Kun kävelee paljasjalkakengillä, kävelee melkein ilman kenkiä.

Paljain jaloin kävely sopii melkein kaikille

Melkein kuka tahansa voi kävellä paljain jaloin. Se ei kuitenkaan sovi ihmisille, joilla on diabetes. Diabeteksen takia jaloista voi lähteä tunto. Silloin ihminen ei tunne, jos hänen jalkaansa tulee haava. Paljain jaloin ei saa kävellä myöskään, jos jalat ovat kovin kipeät. Silloin paksupohjaiset kengät ovat paremmat.

Paljain jaloin kävelyä voi jatkaa niin kauan kuin haluaa. Monet lopettavat, kun ulkona on liian kylmä ja liukasta. Sisällä voi kuitenkin kävellä paljain jaloin ympäri vuoden. Jopa työpaikalla.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Paljain jaloin kävely tekee hyvää jaloille”

  1. Tania

    Tosi mielienkiintoinen. Olen sama mielta. On tosi tarkea keholle kävellä ilman kenkiä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste