Tietokoneella tehty havainnekuva Olympiastadionista. Uudistettu Olympiastadion avataan elokuussa 2020.

Olympiastadion valmistuu vuonna 2020

Olympiastadionin remontti valmistuu ensi vuonna. Stadion on uudistettu täysin, vaikka sen ulkonäkö on säilytetty. Olympiastadionin uudistyö alkoi vuonna 2016.

Peruskorjaamisen ja uudistamisen alkuperäinen hinta oli noin 260 miljoonaa euroa. Hinta-arvio oli kuitenkin väärä, sillä stadionin korjaus maksaa jopa 320–350 miljoonaa euroa. Uudistustöistä vastaa rakennusliike Skanska.

Helsingin Olympiastadion valmistui vuonna 1938. Stadionilla oli tarkoitus järjestää vuoden 1940 kesäolympialaiset. Ne kuitenkin peruttiin toisen maailmansodan takia. Olympialaiset järjestettiin stadionilla lopulta vuonna 1952.

Tunnetuimpia rakennuksia

Olympiastadion on Suomen tunnetuimpia rakennuksia.Valkoista funkistyylistä stadionia on kehuttu maailman kauneimmaksi. Erityisen kauniiksi ulkomaalaiset matkailijat kehuvat stadionin tornia. Se näkyy kauas ja sen tunnistavat melkein kaikki.

Stadionin suunnittelivat arkkitehdit Yrjö Lindegren ja Toivo Jäntti. Vaikka stadion uudistetaan täysin, ei sen ulkonäköön puututa. Vanha stadion säilyttää arvokkaan kauneutensa.

Uudistetulla stadionilla voi järjestää monenlaisia tapahtumia. Stadionille mahtuu reilut 36 000 katsojaa. Kaikille katsojille on omat uudenaikaiset puupenkit. Lähes kaikki katsomotilat on katettu. Stadionilla ei siis enää tarvitse kastua, vaikka sataa.

Stadion-säätiö vastaanottaa uuden Olympiastadionin 30. kesäkuuta vuonna 2020.

Stadionin ensimmäinen yleisötilaisuus järjestetään 7. elokuuta. Silloin on stadionin avaisjaisshow. Kyseessä ovat stadionin toiset avajaiset. Ensimmäiset järjestettiin 82 vuotta aikaisemmin.

Lähteet STT, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste