Perustuslakivaliokunta käsitteli kauan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen eli soten lakeja. Viime viikon lopulla se antoi lausuntonsa.
Valiokunta päätti, että sote-lakeihin täytyy tehdä vielä 20 muutosta. Muutokset koskevat esimerkiksi sitä, miten maakunnat saavat rahat, jotka ne tarvitsevat hoidon järjestämiseen. Myös potilaiden tietosuojasta täytyy huolehtia.
Lisäksi perustuslakivaliokunta sanoo, että hallituksen täytyy antaa terveydenhuollon uudistuksesta ennakkoilmoitus EU:n komissiolle. On nimittäin mahdollista, että sote-uudistus rikkoo EU:n sääntöjä, jotka koskevat valtion tukia.
Nyt eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta käsittelee sote-lakeja. Kiire on kova. Sote-lakien täytyy olla valmiita maaliskuun 5. päivään mennessä, jotta eduskunta ehtii äänestää niistä. Sote-uudistus ei toteudu, jos eduskunta ei ehdi äänestää ennen eduskuntavaaleja.
Lähde Yle