Paul Sparkman ja Kristen McArthur kuvattiin Alabamassa puistossa 19. toukokuuta. Raskaana olevan McArthurin vatsaan oli kirjoitettu: Minun valintani. Alabama hyväksyi 14. toukokuuta erittäin tiukan aborttilain.

Yhdysvaltojen osavaltiot kiristävät aborttilakejaan

Yhdysvalloissa Alabaman osavaltiossa säädettiin toukokuussa erittäin tiukka aborttilaki. Osavaltio ei salli aborrtia edes siinä tapauksessa, että nainen on raiskattu.

Yhdysvaltojen abortinvastainen kampanjointi on kiihtynyt koko ajan. Osavaltiot ovat määränneet itsenäisesti abortinvastaisia rajoituksia, vaikka ne ovat Yhdysvaltojen perustuslain vastaisia.

Alabamassa edes raiskauksen tai insestin uhrilla ei ole oikeutta aborttiin eli raskaudenkeskeytykseen.

Republikaaninen puolue haluaa muuttaa Yhdysvaltojen perustuslakia. Presidentti Donald Trumpin hallinto on kiristänyt koko ajan naisten mahdollisuuksia hankkia laillinen abortti eli raskaudenkeskeytys.

Viva Cruiz poseerasi abortinvastaisen kyltin kanssa New Yorkin East Villagessa 21. toukokuuta.

Alabamassa ainoa peruste abortille on nykyisin se, että raskaus uhkaa äidin henkeä tai sikiö kuolee. Myös monet muut Yhdysvaltojen osavaltiot ovat kiristäneet abortinvastaisia lakejaan. Näin ovat tehneet Mississippi, Georgia, Iowa, Kentucky ja Ohio. Uutistoimisto Reutersin mukaan 16 osavaltiota on kiristänyt aborttilakiaan tänä vuonna. Yhdysvalloissa on 50 osavaltiota.

Aborttioikeuden kannattajat osoittivat mieltään Yhdysvaltojen korkeimman oikeuden edessä Washingtonissa 21. toukokuuta.

Aborttioikeuden puolustajat sanovat, että jokaisella naisella on oikeus päättää omasta kehostaan. Kyseesssä on ihmisoikeus. Maailmassa tehdään joka vuosi 42 miljoonaa aborttia. Aborteista yli puolet on vaarallisia. Ainakin 50 000 naista kuolee joka vuosi kotitekoisen abortin seurauksena.

Vastustajien mielestä abortti on murha. Vastustajien mukaan sikiö on ihminen, joka on yksilö. Abortin vastustaminen on Yhdysvaltojen uskonnolliselle oikeistolle poliittinen peruskysymys.

Alabaman aborttikielto tulee voimaan vasta viiden kuukauden kuluttua. Laki pitää ensin hyväksyä. Aborttilaki on edelleen Yhdysvaltain perustuslain vastainen eli laiton laki.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste