Työväenpuolue voitti vaalit Norjassa

Teksti: Anni Reilä
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.09.2021

Työväenpuolue voitti Norjassa maanantaina järjestetyt suurkäräjävaalit. Suurkäräjävaaleissa valitaan Norjan kansanedustajat. Norjan uusi pääministeri on työväenpuolueen johtaja Jonas Gahr Støre.

Uusi pääministeri Støre aikoo muodostaa uuden hallituksen keskusta- ja vasemmistopuolueiden kanssa.

Oikeistopuolueet pärjäsivät vaaleissa huonosti. Vaalien suurin häviäjä oli konservatiivipuolue Høyre, jonka johtaja on Erna Solberg. Solberg on ollut Norjan pääministeri viimeiset kahdeksan vuotta. Nyt hänen puolueensa ei jatka hallituksessa, vaan jää oppositioon.

Vaalien tärkeitä teemoja olivat ilmastonmuutos ja taloudellinen tasa-arvo. Norjalaiset äänestivät vasemmistopuolueita, koska puolueet lupasivat tehdä päätöksiä, jotka hidastavat ilmastonmuutosta. Vasemmistopuolueet lupasivat myös parantaa taloudellista tasa-arvoa. Puolueiden tavoitteena on, että ero köyhien ja rikkaiden välillä ei olisi niin suuri.

Lähde HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)