Unkarin pääministeri Viktor Orbán.

Turvapaikanhakijan auttaminen on rikos Unkarissa

Unkarin pääministerin Viktor Orbánin hallitus jatkaa äärioikeistolaista politiikkaansa. Pääministerin puolue muutti Unkarin perustuslakia. Lakimuutoksen jälkeen turvapaikanhakijan auttaminen on rikos.

Turvapaikanhakijan auttamisesta voi saada jopa vuoden vankeutta. Tämä koskee niiden turvapaikanhakijoiden auttamista, jotka eivät olleet välittömässä vaarassa, kun he saapuivat Unkariin. Unkarin ja Serbian välisen raja-alueen luvaton tarkkailu voi aiheuttaa karkotuksen.

Laki antaa oikeuden vangita ihmisen tai ryhmän, joka auttaa laittomia pakolaisia Unkarissa. Laki vaikeuttaa lisäksi huomattavasti maahanmuuttoa puolustavien kansalaisjärjestöjen toimintaa Unkarissa.

Unkari ei aio käytännössä ottaa enää vastaan turvapaikanhakijoita. Pääministeri Orbánin oikeistolainen Fidesz-puolue ei halua “muukalaisia” Unkariin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste